27.06.2011

Human Beings, Version 2.0 - und Unterricht 2.0


In der New York Times Weekly von heute merkt Anita Patil in ihrer Kolumne unter obigem Titel u. a. Folgendes an:
"Faster, better, smarter. No, not humans, but perhaps everything else. In a world of the always improving and never-ending upgrade, it’s possible that human beings are getting left behind.
As workers get more expensive and equipment gets cheaper, the combination is encouraging companies to spend on machines rather than people. (...)
With computer keyboards and smartphones increasingly occupying young fingers, the art of cursive handwriting is going the way of the quill and inkwell, The Times reported. Many school districts in America are spending far less time teaching the skill — and handwriting in general — than they were years ago, ... . Cursive, which can help students hone their fine motor skills, is no longer considered 21st-century enough.
Richard S. Christen, a professor at the University of Portland in Oregon, told The Times: “I’m mourning the beauty, the aesthetics.”
We may also mourn the loss of speaking up in class. Teachers are exploiting Twitter and other “back channels” like Google Moderator and TodaysMeet to entice students who rarely raise a hand. The real-time digital streams let students comment and ask questions without actually speaking.
“When we have class discussions, I don’t really feel the need to speak up or anything,” Justin Lansink, 17, a student in Iowa, told The Times. “When you type something down, it’s a lot easier to say what I feel.”
Tatsächlich: Was ergibt das wohl für ein Unterrichtsgeschehen, wenn
- das Sprechen ersetzt wird durch Twittern
- die Bücher nurmehr elektronisch vorhanden sind
- die Hefte als Dokumente in der Cloud gespeichert werden, Dokumente, welche die Schüler/-innen zwar noch handschriftlich (sofern sie noch Handschrift lernen) via Apps wie ShowMe oder Neu.Notes u.a., vermutlich aber mittels Tastatur auf ihrem iPad erstellen können
- das Tablet, welcher Marke auch immer, als Reader, Schulheft, Zeichnungspapier, Agenda, Kommunikationsplattform, Zettelkasten, Taschenrechner, Sprachlabor etc dient?

Das Lernen verlagere sich zunehmend in virtuelle Welten, sagte der Karlsruher Informatikprofessor Peter Henning an der Learntec 2011.
OK. Das alles wird kommen. Das alles geschieht schon. Was ergibt das wohl für ein Unterrichtsgeschehen? Was bedeutet das für die Ausbildung von Lehrkräften, den Bau von Schulhäusern, die Entwicklung von Kindern? Was für den Prozess des Heranwachsens insgesamt?

PS: Man kann die Schule 2.0 bereits auskundschaften: Hier!

Keine Kommentare:

Blog-Archiv